Gary_Null_Pic

The Gary Null Show – 08.27.18

Wikipedia: Friend or Fraud?

Wikipedia: Friend or Fraud?

By Helen Buyniski

For some time, I’d heard rumors that Wikipedia was not the open-source knowledge utopia it claimed to be. Despite a comprehensive set of rules replete with checks and balances and a seemingly open democratic editing process, stories of pay-for-play editing, character assassinations, ideologically-driven trolling, and other offenses against public knowledge suggested all was not right in Jimmy Wales’ empire. Authors and public figures in fields as diverse as Complementary and Alternative Medicine and progressive politics (including Deepak Chopra, Rupert Sheldrake, Gary Null, John Pilger, and George Galloway) have complained of persistent negative coverage on Wikipedia despite the site’s vaunted neutrality and the promise that “Biographies of Living Persons” are held to the highest standard. Efforts to have misinformation corrected were fruitless and their reputations have suffered as a result.

This seemed implausible. How could a site with over 100,000 volunteer editors, with open access for anyone looking to get involved, be engaged in such widespread bias? As an investigative journalist and social activist who has spent many years seeking the truth in a landscape of obfuscation, opacity and lies, I decided to find out exactly what was going on at Wikipedia.

First, Wikipedia no longer has over 100,000 editors. The number of active editors has been declining for over a decade, even as fewer new editors join the site. MIT researchers found the “complex bureaucracy” and “hard-line responses to newcomers’ mistakes” were the primary reasons why would-be editors opted not to stick around. Meanwhile, the site’s core of “active” editors decreased from 2007 to 2015 by 40%, dropping to about 30,000.1 In 2017, Purdue University reported that just one percent of those editors had made 77% of the total edits.2 The rate of changes rejected climbed from 6% in 2006 to 25% in 2010,3 and the site bans 1,000 IP addresses a day.4 “Edit wars” are resolved by silencing them. Editors who hang on long enough to become administrators capable of freezing and deleting entries no longer feel compelled to abide by Wikipedia’s rules, and statistics show that the number of editors approved to become administrators has plummeted since 2007.5 Wikipedia is an oligarchy with all the problems that entails. One set of rules exists for the user-citizen, and one for the ruling class of administrators and senior editors.

Wikipedia has a convoluted and lengthy policy on conflicts of interest, a policy that seems to lengthen whenever another pay-to-play edit scandal breaks.  And there have been a lot of these scandals. Disclosing one’s conflicts of interest is not even mandatory but a “generally accepted standard that editors should attempt to follow.”6 The unwritten law seems to be that paid editors should only engage in conflict-of-interest work if they can do it without getting caught and embarrassing the site. If you can’t obey the rules, at least break them quietly. Many paid editors do opt to follow the policy, disclosing their conflicts of interest and liaising with third-party editors to modify their clients’ entries, but many more slip through the editorial process unnoticed.

In 2013, a British Petroleum representative was found to be supplying Wikipedia editors with company-approved text that eventually comprised 44% of BP’s page. The editing took place while a civil trial was underway which could have resulted in BP paying out billions of dollars to victims of the 2010 Deepwater Horizon oil spill. The process itself – PR flack supplies biased “info” to an unaffiliated editor, who then inserts it without disclosing its origins – is common on Wikipedia and does not actually violate the rules, as BP was quick to point out.7 Indeed, multiple editors jumped to the defense of the editor working for BP, suggesting they were also being paid or merely wanted to keep their options open.

Roger Bamkin, a trustee of the Wikimedia Foundation UK and a PR consultant, used his Wiki position to place his PR client, the country of Gibraltar, on Wikipedia’s “did you know” front page feature 17 times during August 2012. As a “Wikipedian in Residence,” Bamkin was not permitted to operate with a conflict of interest or to edit the pages of the organization he worked with, but nothing in the rules prevented him from promoting that page. Wikipedia co-founder Jimmy Wales called Bamkin’s behavior “wildly inappropriate” and denounced it in a double-speaking editorial. Basically, he told future emulators to be more circumspect in their behavior, because the “disaster for our reputation” would be immense if it got out that Wikipedia editors were “paid shills” instead of “free and independent scribes.”8 Wales understands the importance of one’s online reputation, which makes it even more unconscionable that his site has been weaponized to destroy the reputations of so many people.

During the time Bamkin was being encouraged to resign, another Wikipedian in Residence, Max Klein, was discovered to be selling “Wikipedia Editing as a PR Service” on his website, UntrikiWiki, boasting that he had “the expertise needed to navigate the complex maze surrounding ‘conflict of interest’ editing on Wikipedia.”9 In October 2013, editors found hundreds of sockpuppets linked to one company – WikiPR, which claimed to employ not only garden-variety editors but an admin capable of freezing and deleting pages. WikiPR claimed over 12,000 clients, from household names like Viacom and Priceline to minor firms whose pages were frequently deleted for not meeting Wikipedia’s “notability” standards.10

Wikimedia UK only won its nonprofit status in 2011, and the Bamkin scandal drew intense criticism from the sector. Nonprofit Quarterly took him to task for violating the foundation’s tenets, noting that Gibraltarpedia was the second major scandal in the UK foundation’s year as a nonprofit. Trustee chairman Ashley van Haeften resigned the previous month when he was banned for life from editing Wikipedia, having clashed with several editors over the hosting of explicit images on the site.11 The American arm of the Wikimedia Foundation has been involved in even more questionable behavior. Wikimedia project director Sarah Stierch was fired in January 2014 after a screenshot emerged as proof she was selling her services as an editor.12 Amidst the fallout from the WikiPR scandal and Stierch’s firing, it was decreed that all paid Wikipedia editors must disclose their status. However, without a way to enforce such an edict, the measure is ultimately futile.

“Charitable organizations” like Wikimedia are barred from operating for the benefit of “private interests,” with no part of a group’s “net earnings” accruing “to the benefit of any private shareholder or individual.”13 Yet Wales was so fond of his Wikimedia credit card he was relieved of it in 2006, after it was revealed that he was billing $1,300 steak dinners and other outsize expenses to the “charity.”14 Wales, like some of his editors, takes Wikipedia’s rules as mere suggestions. From minor tweaks to entries belonging to his famous friends15 to more extensive reputational rehab for a girlfriend16 to wholesale rewriting of his own history,17 he has earned the “god king” nickname bestowed upon him by his adoring public. Openly disregarding Wikipedia’s laws while enforcing them on everyone else, Wales has made Wikipedia a microcosm of the society that birthed it. Is it any wonder that the same injustices so rife in America today are playing out on our computer screens as well – that the wealthy and well-connected are subject to different rules than the rest of us?

The US government has been meddling in Wikipedia since at least August 2007, when a tracing program developed at the Santa Fe Institute called Wikiscanner discovered that computers at CIA headquarters had been used to make edits to entries on the US invasion of Iraq and the biographies of former CIA head William Colby and former presidents Ronald Reagan and Richard Nixon. An FBI computer had also been used to edit the entry on the US’s Guantanamo Bay detention facility.18 Voting machine manufacturer Diebold was caught deleting 15 paragraphs critical of its product,19 while the Vatican and the British Labour Party were also prolific editors.20 Since then, the intelligence agencies have had to camouflage their edits or outsource them to third parties. Unfortunately, the demise of Wikiscanner in 2016 left a hole in Wikipedia accountability that has yet to be filled.21

Big Pharma’s fingerprints are all over Wikipedia. Editors linked to AstraZeneca were caught posting negative material to competitors’ pages and adding promotional material to their own.22Wikiscanner caught Abbott Labs removing information from its entry about possible side effects of two of its most popular drugs, the weight loss pill Meridia and the arthritis pill Humira.23 An analysis of the entry for Purdue Pharmaceuticals shows it has been through several editing cycles in which information on the addictive potential of the company’s infamous opiate Oxycontin was added, then removed, then added again, though any editors working for Purdue seem to have slunk away in the aftermath of their employer’s settlement with the state of Kentucky for $24 million in damages from widespread Oxycontin abuse in the state.24

The New York Police Department was caught whitewashing dozens of Wikipedia entries in March 2015 when Wikiscanner technology linked hundreds of edits to computers at NYPD headquarters. Most of the edits sought to downplay crimes committed by department officers and cast the victims of such as more threatening or criminal than they were. An entry on the death of Eric Garner, the Staten Island man whose choking death at the hands of Officer Daniel Pantaleo helped launch the Black Lives Matter movement, was altered to make Garner appear much more threatening than he was, while the chokehold which killed Garner was reduced to a “headlock.” Another user attempted to delete the entry on Sean Bell, who was gunned down by police as he left his bachelor party with two friends; the officers fired over 50 bullets at the three men and even then-commissioner Ray Kelly – who’s never heard of excessive force – condemned the incident. NYPD editors got busy with the NYPD entry itself, deleting large chunks from the “police misconduct” and “scandals and corruption” sections, and the entry on “stop and frisk” was larded with explicatory language.25

Former Novell computer scientist Jeff Merkey claimed Wales personally offered to “use his influence” to ensure Merkey’s Wikipedia article “adhere[d] to Wikipedia’s stated policies with regard to internet libel” in exchange for a “substantial donation” to the Wikimedia Foundation in 2006.26 Merkey’s article included the gritty details of multiple lawsuits in which he was involved, including one from his former employer. After Merkey donated $5,000, his page’s edit history showed the entry was blanked and restarted by Wales, who warned other editors to “be extra careful here to be courteous and assume good faith.” The entry also gained “protected” status, meaning only administrators could make edits.27 Wales denied the allegations, stating he would “never offer, nor accept any offer, whereby a donation would buy someone special editorial treatment in the encyclopedia.” Merkey claimed he was banned by Wikipedia’s Arbitration Committee after he ceased contributions to the Wikimedia Foundation; he returned briefly under other user names, but was banned every time, while his page was eventually deleted. If Wales is offering naked pay-to-play editing, the list of benefactors to the Wikimedia Foundation takes on a much more sinister significance – are companies like Boeing, Goldman Sachs, Bank of America, Exxon Mobil, GE, Pfizer, Bristol-Myers Squibb, and GlaxoSmithKline giving money out of charitable impulses, or because they get something in return?28

The first major pay-to-play Wikipedia scandal dates back to February 2006, when it was discovered that US Congressional staff were scrubbing the biographies of their politicians – removing broken campaign promises,29 scandals, and other undesirable details and adding “glowing” tributes and favorable information.30 At the same time, negative information was appended to the biographies of their opponents. Some ambitious staffers were replacing their candidates’ biographies wholesale with staff-authored versions. Joe Biden, Diane Feinstein, Norm Coleman, Conrad Burns, and Tom Harkin were named in early reports, later joined by Mike Pence, Gus Gutknecht, and David Davis. Wikipedia responded initially by banning Congressional IP addresses and later by creating a Twitter feed to document Wikipedia edits made by congressional staffers.31

Wikipedia’s initial heavy-handed reaction to the congressional edits may have stemmed from the IRS’s rules that bar nonprofit foundations from “voter education activities with evidence of bias that (a) would favor one candidate over another; (b) oppose a candidate in some manner; or (c) have the effect of favoring a candidate or group of candidates.”32 Wikipedia does not always toe the line in its political coverage. The article on Donald Trump, for example, gives ample space to discussions of the “Russiagate” investigation and even “Impeachment efforts,” though no impeachment proceedings have passed preliminary hearings; the Hillary Clinton article glosses over most of the controversies that dogged her political career, offering a sanitized account of the “email controversy” while entirely omitting the revelations from the WikiLeaks DNC document dump. “Some commentators” are given space to air their speculation on how Trump might be impeached without a vote, yet no voices are quoted taking Clinton to task for her role in rigging the Democratic primary. Nor do we find references to her role in plunging the once-progressive nation of Libya into violent chaos, or in appropriating billions of dollars’ worth of donations meant for Haitian hurricane victims. Trump is taken to task for “comments and actions [that] have been perceived as racially charged” – an accusation with no citation – but Clinton’s racially-charged “super predators” comment is missing from her page. There is clearly a double standard at work.33 34 An October 2016 article on Wikipedia’s role in that year’s election might point to the answer: Clinton’s page was “protected,” while Trump’s was not. Trump’s page was edited more than three times as often as Clinton’s during the campaign season. 35

When Google search results returned “Nazism” as the ideology of the California Republican Party just a week before that state’s primaries, Google was quick to blame Wikipedia vandalism, explaining that the Google “knowledge box” that contained the offending term is often populated with Wikipedia text.36 The “vandalism” had remained on the party’s Wikipedia page for six days before it was corrected, hidden in a “piped link” where the link text and “alt text” read differently; meanwhile, other edits were reverted within a few minutes, suggesting this one was allowed to persist, deliberately hidden so it would only appear in Google search results.37

Such apparent political bias makes more sense in light of the fact that the Wikimedia Foundation contracted the Minassian Group, run by Clinton Foundation Chief Communications Officer Craig Minassian, to train Wikimedia’s own C-level employees, directors and managers in media strategy for the year 2014-2015.38 Minassian was further tasked with conducting a “communications audit” in 2016.39 Some editors among the Wikipedia rank and file were unhappy about having their territory politicized,40 particularly given how much of the foundation’s money was going to Minassian.41 Sashi Manek claims it was precisely this Clinton Foundation hire that kept the Foundation’s page clean throughout election season of any references to its crimes against the people of Haiti during the period they were supposedly helping with post-hurricane recovery.42

Going further, it appears Minassian was sent in to lay the groundwork for the post-election focus on the Russiagate conspiracy. The account “Sagecandor” appeared days after the election and commenced a frenzy of edits on matters related to Clinton’s 2016 election talking points, from “Russian interference in the 2016 election” (631 edits) to “Murder of Seth Rich” (275 edits), “Comey memos,” “kompromat,” and “efforts to impeach Donald Trump.” The new account also created dozens of book reviews – books critical of Donald Trump and books written by CNN commentator and noted fabulist Malcolm Nance, whose own biography was cleaned up to remove some of his more egregious falsehoods. The account nominated many of its own book reviews for placement in the coveted “Did You Know” module on Wikipedia’s front page. Sagecandor was eventually revealed to be a “sockpuppet” of “CIRT,” an admin who had been banned under multiple usernames for conflicts of interest and hostile behavior toward other editors. Continuing that pattern, Sagecandor participated in no fewer than 19 disciplinary actions over three months, seemingly colluding with a power admin to get the cases against it closed speedily. In June 2017, rather than being banned like its predecessors, Sagecandor was given auto-patrolling and page moving powers, allowing it to edit protected entries (like the Russiagate material) without someone else signing off on the edits.43 Some admins are open about their political beliefs on their profile pages, like BullRangifer, a “Skeptic” who writes that anyone who does not believe that the Trump campaign colluded with Russia to win the 2016 election “lack[s] the competence needed to edit American political subjects” because they are victims of “fake news.” The “fake news” link, of course, points to a Wikipedia page authored in part by the admin who wrote the original paragraph, but circular logic does not seem to bother this Skeptic.44

Wales’ newfound concern about “fake news,” which became the bete noire of the Western media establishment during the 2016 election, also makes much more sense in the light of the Minassian connection. The same Wikipedia editor who wrote so much on “Russian interference in the 2016 election” also made 904 edits to “fake news websites” as the election tipped toward Trump. Another Minassian operative was dispatched to Vice in the guise of a Wikipedia editor to give a chummy interview about how the site handles “fake news.”45 In my opinion, the preponderance of election-related edits were coordinated with a consultancy hired by the Wikimedia Foundation; if this is the case, such collusion should rule out nonprofit status for Wikimedia.46

Wikimedia’s latest project is dedicated entirely to the problem of Fake News. WikiTribune is a crowd-sourced journalism and fact-checking platform that pairs professional journalists with volunteers, paying the pros via a crowdfunding campaign while tasking the volunteers with fact-checking and editing the articles. “Those who donate will become supporters, who in turn will have a say in which subjects and story threads the site focuses on. And Wales intends that the community of readers will fact-check and subedit published articles,” according to a Guardian piece that reads like a PR release (most likely because Wales sits on the Board of Guardian Media Group, another conflict of interest he dislikes disclosing).47

WikiTribune takes several cues from Minassian’s 2016 media audit, which recommended the company focus on positioning itself as an island of neutrality in a roiling sea of bias. Wikipedia dissenter Kingsindian points out the logical flaws in that model: “Would anyone accept a ‘newsroom’ where anonymous contributors with undisclosed conflicts of interest argue about things, where expertise is irrelevant, where contributors’ work is not paid, there is no editor or copy-editor, and then nobody takes responsibility for the final product?”48 Meanwhile, Google is not the only platform that uses Wikipedia as a fact-checker. YouTube is rolling out Wikipedia links embedded in videos that will permit viewers to fact-check those videos’ claims in real time, ostensibly to combat “conspiracy theories” and “fake news.” Wikipedia has also largely supplanted the scandal-ridden Snopes in Facebook’s fact-checking arsenal. With Facebook now assigning “trust ratings” to users based on their record of sharing approved news stories, Wikipedia’s judgment is likely to become more significant in determining what users see on their newsfeeds.49

Sagecandor’s UK equivalent seems to be “Philip Cross,” who ranks number 308 in the list of most active Wikipedia editors. He has spent the equivalent of full-time working hours editing Wikipedia over the past five years.50 A few of his “victims,” including UK MP George Galloway and former ambassador Craig Murray, began investigating the prolific editor after they noticed him systematically terrorizing their pages. Cross’ victims shared a common skepticism about the UK’s foreign policy, especially with regard to Syria. With seemingly unlimited free time to edit, Cross removed favorable information and added negative material, amounting to 1,796 edits on Galloway’s page alone.51 Cross attacked anti-war and anti-imperialist personalities like John Pilger, Vanessa Beeley, and Jeremy Corbyn on Twitter at the same time he was tweaking their Wikipedia pages with lies and distortions and favorably editing the articles of conservative journalists like Luke Harding and Oliver Kamm. By personally attacking his “targets,” he embodies a “conflict of interest.” Murray pointed out the similarities between the views espoused by Cross and those of Wales himself,52 who did not take the comparison well. “If your worldview is shaped by idiotic conspiracy sites, you will have a hard time grasping reality,” Wales sneered after repeatedly asking for – and receiving – proof of Cross’s malicious edits. Murray also pointed out that British intelligence has bragged about operating “sock puppets” to push the “official” narrative in the media, and Cross’s open flouting of the rules seemed like the behavior of someone accustomed to life above the law (on the Wikipedia talk page for Galloway, he openly admitted his conflict of interest, then returned to editing Galloway’s article).53 Cross’s behavior eventually resulted in his being permanently banned from all topics related to post-1978 British politics, but with the stipulation he can appeal the ban in six months. As a parting shot, the editor who initially brought Cross’ misbehavior to the Arbitration Committee’s attention was also banned from “linking to or speculating about the off-wiki identity of other editors.”54

In June 2011, the Wikimedia Foundation actually financed a group of paid editors in Kazakhstan, providing a $16,600 grant to Rauan Kenzhekhanuly’s fledgling WikiBilim project.55 WikiBilim began as an effort to expand the tiny Kazakh language Wikipedia and progressed to cleaning up English-language articles for high-ranking Kazakh subjects, up to and including the country’s dictator, Nursultan Nazarbayev, and his family.56 Wales awarded Kenzhekhanuly the first ever “Wikipedian of the Year” award that same year, despite protests that he was whitewashing the reputation of a repressive dictatorship. In response, Wales denied everything, claiming “Wikimedia Foundation has zero collaboration with the government of Kazakhstan. Wikibilim is a totally independent organization.” When questioning persisted, he resorted to threats and banned the questioners from his talk page.57 Wales’ objections are disingenuous, considering that Kenzhekhanuly is not only a former government official but also a former employee of the government propaganda station National TV Agency run by Nazarbayev’s daughter. WikiBilim is also financed by the Samruk Kaznya State Investment Fund, the sovereign oil wealth fund run by Nazarbayev’s son-in-law.  Also editing English-language articles on Kazakhstan was Portland Communications, a lobbying firm which has previously been caught editing negative material out of Wikipedia entries for clients.58 Portland is run by a former advisor to Tony Blair, Wales’ friend and his wife’s former employer; Blair was reportedly paid $13 million for his own part in the rehabilitation of Kazakhstan’s reputation. The merest suggestion of a link between Blair’s work for the Kazakh government and Wikipedia was dismissed in typical overcompensatory fashion by Wales, who banned such discussion from his page (“My personal life has nothing to do with Kazakhstan!”).59

Kazakhstan has been on an expensive and expansive mission to improve its reputation abroad, hiring multiple PR firms and sending out infomercials on CNN International. Human Rights Watch states that the government is “considering legislative amendments that appear to propose even further restrictions on freedom of religion” and “impunity for torture and ill-treatment in detention persist.”60 While high level government officials claim the country has a free press, journalists risk arrest, police harassment, lawsuits, and heavy fines for criticizing the regime. Journalists can be imprisoned for up to seven years on the charge of “disseminating knowingly false information.”61 “Inciting national discord” is another charge frequently brought against activists, journalists and other writers. A journalist who called for sanctions against Kazakh officials who commit human rights violations was stabbed on board a train by an unknown assailant. The editor of an independent newspaper was banned from journalism for three years as part of his sentence on politically-motivated money laundering charges. An editor and the founders of another independent newspaper were convicted of defamation. Two activists were sentenced to five years imprisonment for protesting land reform proposals, and another remains in prison serving a 12-year sentence. In 2017, the regime convicted at least 22 people on charges of “inciting religious discord” while placing three-month bans on several Protestant and Jehovah’s Witness churches; a proposed law would further restrict religious teaching, proselytizing and publishing.62 In 2011, the same year WikiBilim’s founder was named Wikipedian of the Year, police massacred at least 14 protesters during an oilfield strike that turned into a riot, highlighting the poor relations between the regime and labor unions; the government responded by declaring a state of emergency and restricting access to journalists.63

UK PR firm Bell Pottinger was caught in December 2011 burnishing the Wikipedia entries of its clients, including the former president of Zambia and South African arms manufacturer Paramount Group, and adding negative information about its clients’ enemies, including journalist Clare Rewcastle Brown, the sister-in-law of then-UK Prime Minister Gordon Brown.64 Ten accounts, responsible for hundreds of edits, were suspended, and Wales stated he was “highly critical of their ethics,” adding that he had “never seen a case like this.”65 By 2016, Bell Pottinger was back on Wikipedia, editing articles for South African firm Oakbay Investments as part of a racially inflammatory PR campaign that positioned Oakbay’s wealthy Indian owners, the Gupta family, as victims of “white monopoly capital” even as public scrutiny of their influence in President Jacob Zuma’s government increased. The resulting scandal took down both Bell Pottinger and Zuma.66 It is not a stretch to suggest that the current racial unrest in South Africa can be partially laid at the feet of Bell Pottinger, the Guptas, and their disingenuous crusade against “white monopoly capitalism,” a term they popularized in an astroturfed social media campaign to promote their company and obscure its disproportionate influence within the Zuma government.

Bell Pottinger employees were caught on tape boasting of their ability to “sort” negative Wikipedia articles and manipulate Google search results to drown out negative coverage, and Wales was “astonished at the ethical blindness of Bell Pottinger’s reaction.”67 But Minassian proposed Wikipedia get involved in just this type of business operation in its 2016 media audit by suggesting the site introduce “a breaking news Twitter feed that pushes out neutral content when controversy breaks.” Meanwhile, Wales’ wife’s firm, Freud Communications, regularly edits its own Wikipedia page.68  And only Wales would pay a public relations firm to conduct a study concluding Wikimedia is the largest “participatory grantmaking” fund, then link to the Wikipedia definition of “participatory grantmaking” that uses an article from the same public relations firm as one of its only sources. Wikimedia was forced to issue a correction replacing the word “research” with “report,” as in “report that they commissioned,” as in “designation they paid for.”69 Disingenuous, certainly, but after whitewashing the human rights abuses of central Asian dictatorships, not such a big deal.

Wikipedia has a pattern of shutting out anti-establishment points of view on controversial topics, and it is here that it becomes important to distinguish between the traditional concept of Truth and Wikipedia’s version. Wikipedia relies on consensus, not ultimate Truth – the more sources support a particular view, the more likely that view will prevail. Wikipedia’s rules on what constitutes a reliable source have evolved over the years to exclude all “alternative” media outlets, particularly where politics and health are concerned. Even publications like Mother Jones and the Nation, which barely deviate from the mainstream, are consigned to the no-man’s-land of unreliable sources, while Vox and Mic – which didn’t exist 10 years ago – enjoy a place of privilege in the Wikipedia editor’s toolbox.70 Thus placing their finger on the scale, Wikipedia ensures editors come to contested pages with viewpoints already slanted toward the establishment narrative.

Similar to progressive political figures, holistic health professionals find themselves subject to an online Inquisition as they attempt to edit false statements and libel out of their profiles, only to have the edits immediately reverted and their life’s work dismissed or denied. Dr. Gary Null is a board-certified clinical nutritionist who has conducted over 40 clinical studies on lifestyle and diet, more than anyone else in his field. He hosts the longest-running daily non-commercial radio program in history and for 12 years ran the most popular show on WABC. He has published hundreds of peer-reviewed articles and original investigative reports, including a series on the Politics of Cancer that inspired a 60 Minutes episode, and has written several dozen best-selling books. Null was one of the first to warn the public about the lack of quality science on vaccine safety and efficacy, as well as the dangers of fluoridation, sugar, GMOs, and nuclear power. His groundbreaking research showed humans could not only survive but thrive on a diet wholly devoid of animal protein. He was an early champion of Rachel Carson’s work on DDT and one of the first voices to speak out against Monsanto. His documentaries, including Death by Medicine, the Drugging of Our Children, and Seeds of Death, have won more than 276 awards, placing him among the country’s top documentary filmmakers. He has counseled tens of thousands of people over his 50-year career and never charged a cent to any of them. None of these achievements are in his Wikipedia bio, which focuses instead on his divergence from medical orthodoxy and accuses him of quackery. Dr. Null has been trying to fix or remove his Wikipedia page for the better part of a decade, only to be blocked at every turn.

Wikipedia’s Gary Null article is theoretically subject to the strictest standards of verifiability as a Biography of a Living Person. Editors working on Null’s behalf have pointed out that the primary source for the majority of false and libelous information on his page is “Quackwatch,” the personal website of Stephen Barrett, a discredited former psychiatrist who has made it his life’s purpose to “debunk” alternative and natural health practitioners. Such a site does not meet Wikipedia’s guidelines for a reliable source. In Wikipedia’s own words, “Anyone can create a personal web page or publish their own book, and also claim to be an expert in a certain field. For that reason, self-published media, such as books, patents, newsletters, personal websites, open wikis, personal or group blogs (as distinguished from newsblogs, above), content farms, Internet forum postings, and social media postings, are largely not acceptable as sources. Never use self-published sources as third-party sources about living people, even if the author is an expert, well-known professional researcher, or writer.”71 But Barrett’s acolytes, a group of ideologically-driven Wikipedia editors calling themselves Skeptics, revert every edit that attempts to correct the record on Null. They stonewall attempts to delete his page and block editors who make repeated efforts to remove the defamatory material. Attempts to take the matter to higher authorities are persistently rebuffed.

After Null and his lawyers gave up on correcting individual facts within the article, they nominated it for deletion. They reasoned that surely a person who was dismissed as a quack by so many editors should not be deemed worthy of a page in the first place. However, half a dozen Skeptics circled the wagons and invoked “WP:SNOW,” a declaration that the motion literally had a snowball’s chance in hell of passing, after less than 36 hours of deliberation. The “judge” who sentenced Null to indefinite detention without a trial in the Wikipedia gulag sided with the Skeptics before anyone else could get a word in.72 The article shows clear evidence not only of bias but of awareness of that bias, with a notice marked “Please read before starting” alerting new editors to the presence of “fringe theories and pseudoscience” and linking to the pages instructing editors on “how Wikipedia deals with fringe views.”73 Such prejudicial editing instructions turn Wikipedia’s editing process into a kangaroo court, effectively dismissing the mountains of evidence supporting Null’s work in favor of the unsupported allegations of a few biased editors.

There was an extended discussion among Wikipedia editors on how to treat Quackwatch as a source. One camp suggested that if Barrett was such an expert, surely his views could be found in other publications considered more reliable; other users acknowledged the point, but maintained that Quackwatch was “often the only or best source available,” and should be treated as reliable because Barrett has been quoted in other media considered reliable. When someone brought up Barrett’s bias against alternative and natural medicine, stating that he was holding these therapies to a higher standard of efficacy than conventional modern medicine, they replied that this was to be expected, as he was a scientific Skeptic. According to these editors, Barrett’s bias represented a “legitimate and necessary form of double standard” of the sort practiced at Wikipedia itself – “the more extraordinary a claim, the heavier is the burden of proof demanded.” The same senior user suggested that any editor who attacks Quackwatch should be placed under observation in preparation to ban. “Attacking such reliable sources is a pretty obvious symptom that one’s POV and ideologies are screwed up.”74 Guerrilla Skepticism on Wikipedia’s Susan Gerbic, who has taught dozens of Skeptics how to edit Wikipedia articles, is borderline fanatical in her motivations for editing: “we’re not doing this project for us, we’re doing this project for the world,” she gushed to a crowd of Skeptics, sharing how “awesome” she felt after inserting the word “quackery” into the first paragraph of Wikipedia’s homeopathy article.75 These are not neutral editors, and it is extremely unlikely such ideologically motivated actors can put aside their biases to weigh in on the edits of others. Skepticism appears to be official policy at Wikipedia.

Barrett has spent 40 years attacking anyone involved in holistic health practice, while admitting he has never studied any natural therapeutic systems because they “don’t make sense.”76 When his opinions are given the barest scrutiny, they fall apart. He simply does not have the scientific literature on his side, and cannot be considered a reliable source just because he is quoted as an expert in outside publications. By that logic, New York Times reporter Judith Miller would be considered a reliable source on Iraqi weapons of mass destruction. Her “intel” from the operative codenamed Curveball was quoted by not only other media outlets but Vice President Dick Cheney and Secretary of State Colin Powell! Yet Miller’s faulty intelligence led to over a million casualties and more than 10 million people internally displaced in Iraq, where no weapons of mass destruction were ever found. The Wikipedia community’s unquestioning acceptance of Quackwatch is causing another kind of damage, not only to the practitioners who lose their livelihoods as a result of Barrett’s character assassination but to the millions of people who might have sought out potentially life-saving therapies if they hadn’t read something disparaging about them on the fifth most popular site on the web.

Dr. Dean Ornish, for example, has reversed heart disease in patients so sick they were told they would die without a transplant, yet Quackwatch dismisses his work because (it claims) “there’s virtually no science” in it and because he is open about having learned about the importance of a plant-based diet from an Indian guru.77 Yet Quackwatch has no evidence to contradict Ornish’s work, or Null’s, or any of the other professionals the site categorically dismisses. Wikipedia’s Skeptic editors have no sense of responsibility for the human consequences of their aversion to fact-checking, no acknowledgment that they could be wrong, having never taken the time to educate themselves about treatment modalities like acupuncture, chiropractic, or even nutrition. Why should they? Wales himself makes no secret of his disdain for alternative practitioners, whom he calls “lunatic charlatans,” echoing the terminology of the Skeptics,79 who have enshrined his derision in policy.80

I reviewed the scientific literature on five topics where Null and Barrett disagree – sugar, alcohol, mercury, fluoridation, and the safety of vitamins and minerals – and after scanning thousands of abstracts, found Barrett to be wrong on every issue.81 Why would Wikipedia’s editors, who hold such power over public opinion, not do the research needed to reveal he has no credibility on these matters? This is no mere oversight – when credible information is supplied by other editors, on Null’s page and elsewhere, it is rejected, often within minutes. We all make mistakes, but when one is so arrogant they cannot acknowledge their error and instead insists on repeating it, there should be consequences. Wikipedia has insulated itself from legal action using section 230 of the Communications Decency Act, which holds that as a neutral content platform it is not responsible for what is written by editors on the site. However, by selectively applying its rules, it takes on editorial functions and exits that legal sanctuary. Wikipedia must answer for its malicious actions, for all the lies it has perpetuated and truths it has covered up. Because it cloaks itself in the non-profit structure of the Wikimedia Foundation, its day of reckoning must include an investigative review and audit by the Internal Revenue Service.

Dr. Null and the rest of the victims of Wikipedia’s character assassination are public figures. They stand behind their positions and are open and available for debate and discussion. Because Wikipedia editors are anonymous, their backgrounds remain unknown, their biases hidden.  There is no way to tell whether an editor is an expert or a malicious actor. In 2007, a prolific Wikipedia editor who claimed to be a graduate professor with degrees in theology and canon law was revealed to be a 24-year-old college dropout. Ryan Jordan, who contributed to 16,000 Wikipedia entries during his time at the site, rose to become a member of the Arbitration Committee, Wikipedia’s “supreme court,” before he was unmasked.82 It is a simple matter for powerful groups like the pharmaceutical industry and the CIA to infiltrate Wikipedia and libel their enemies – people like Null, John Pilger, Seymour Hersh, and Glenn Greenwald, who have a history of shining a spotlight on the corruption and criminality of our institutions. How better to silence them than to assassinate their character – even when they’ve been shown, time and time again, to be accurate? Wikipedia acts as Grand Inquisitor, presiding over online show trials in which the victims are prohibited from defending themselves and forced to watch as their names are dragged through the mud.

In my research, I have confirmed beyond a shadow of a doubt that Wikipedia

  • supports repressive dictatorships
  • promotes certain political candidates and attacks others
  • accepts donations in return for favorable coverage
  • is hostile to non-mainstream media
  • systematically suppresses holistic health information
  • permits the publication of libel, maliciously and selectively

Wikipedia may have begun life as an open-source utopia of free knowledge, but it has devolved into a repressive oligarchy run by unaccountable tyrants. Because of space restrictions, I have reserved some material for future articles, including revelations from whistleblowers and independent legal expertise outlining how Wikipedia can be challenged in the courts. Once the first lawsuit is won, there will be a torrent of legal action as all those who have been victimized by Wikipedia step forward to claim their pound of flesh.

I believe that Jimmy Wales knows he is not what he pretends to be – that for all his famous friends, for all the fawning media profiles he commissions, he lives in terror that someday someone will pull back the curtain and expose him. I believe it is this fear and insecurity that leads him to overreact to the slightest criticism with such disproportionate vitriol, only opening his mouth in order to more deeply wedge his foot in it. Wales seems terrified he – and his site – will soon be exposed as shallow, hollow, biased impostors, with no more authenticity than a Hollywood set. Like others who, thinking themselves omnipotent, have abused their positions of power – the Harvey Weinsteins, Robert Dursts, Dennis Hasterts, and Bernie Madoffs of the world – Wales will fall victim to his own hubris.

Denial is America’s national virtue. Until we are shown incontrovertible proof that a respected authority is lying to us, we cling to that authority tenaciously, lest our worldview begin to crumble.  Once the world knows the truth about Wales and Wikipedia, they will wonder how they ever trusted this organization to serve as an encyclopedia, fact-checker, judge, jury and executioner. Gazing upon the ruins of one of the greatest frauds of the 21st century, they will be forced to wonder who else is lying to them. Therefore, it will not be the mainstream media who exposes the truth, for they are too invested in the status quo. Only brave independent journalists will have the integrity to expose this deception and bring the fraudulent edifice of Jimmy Wales crashing down once and for all.

This is only the beginning of a multi-part investigation. Stronger revelations are forthcoming.

 

Download this episode (right click and save)